Hamár még nem fixi legalább egy dögös single speed gépet csináljunk belőle. Csapágyakra is ráfér egy kis felújítás hát essünk neki. Elöszöris kivettem a kerekeket, és le a hátsó fogaskeréksort. Menetes racsni, ehhez egy speciális racsni leszedő kulcs valamint egy T kulcs vagy 29 es villáskulcs kell.
Racsnileszedő
T kulcs
A legtöbb menetes racsni 2 vagy 3 fő részből áll, van egy belső része, ezen vannak a kilincsek, ami által a racsni működik illetve ezt csavarjuk rá az agyra. Ezen található 2 darab fix kónusz. Van egy külső, kazetta része, erre jön rá a harmadik rész, a fogaskeréksor. A 2 fő részbőlálló racsniknál az utóbb említett 2 rész egybe van dolgozva, mivel a fogaskerekeket préselik rá, ezek nem alakíthatók egy sebességesre.
A belső rész
Préselt fogaskerekes. Az enyémen ilyen volt így ezt lecseréltem egy régebbi bontásból származó kazettás rendszerűre.
Erre cseréltem. Mint látható ezen egy kontra anya mögött találhatóak a fogaskerekek. Ezt pár hézagolóval könnyen egysebességesre lehet alakítani, ám csak a második fogaskerékkel működikjól, vagy vékonyabb távtartókkal, különben ledobja a láncot.
Kilincsek. Ezek akadnak be a külső részen lévő fogakba.
Csapágygolyók, vigyázzunk, hogy ne hagyjunk el belőlük mert gyárilag is eggyel kevesbbet tesznek bele a könnyebb racsnizás érdekében.
A szétszedéshez körmöskulcs kell - elvileg - , de megoldható egy csavarhúzó illetve kalapács segítségével is.
Majd miután ezzel elkészültem megpróbáltam kiegyenesíteni a hátsóféket. Ez nemjött össze, az öntvény engedett és eltört. Sebaj amúgyse fogott, leis szedtem.
Az eddigi hosszabb, 30-40km-es tekerések alkalmával kiderült számomra, hogy csapágyat kéne cserélni ezért vettem bele golyóskosarat. Auchan-ban kb. 70ft/db
A golyóskosarak.
Késöbb mint kiderült ez felesleges volt. Szétszedtem az agyat és csodák csodájára barna műszerolajat, hibátlan golyóskosarat és szinte új kónuszt találtambenne a várt por, sár és ripityomra tört golyók helyett. Mindenesetre kicsieréltem és kapott szilikonos zsírt, valamint beállítottam ideális futásra. Ez nem nagy mutatvány, csupán egy 17es villáskulcs kell a kónusz kontraanyához illetve egy 15-ös kónuszkulcs. Ez annyiból más hogy sokkal vékonyabb mint egy általános villáskulcs így akár egy vékonyra köszörült villáskulcs is megteszi. A tökéletes beállításhoz már csak némi türelem kell. Majd ha a hátsó kész, ismétlés az elsőnél.
Ezek után a második tapasztalatomat valósítottam meg. Névszerint, hogy a 640mm széles kormány túl széles az országútira. Ígyhát nekiestem a jólismert fémfűrésszel és megrövidítettem, 48cm széles lett. Valamint lecseréltem a fékkart is de az alap 3ujjas fékkar túl hosszúnak bizonyult így rámértem 2 ujjam majd kis hajlítgatás után lefűrészeltem tökéletes hosszúságúra és simára reszeltem és csiszoltam az egészet.
A fékkar
És a végeredmény rövid fékkarral ésrövid kormánnyal.
Végszóként: Végleg eldöntöttem a Ruszkiból építem a fixim, ugyanis gyönyörűek a muffok rajta.